martes, 19 de octubre de 2010

PNL

Buscant informació sobre Programació Neurolingüística, tema del qual en vam estar parlant la setmana passada a classe, m'ha semblat interessant explicar-vos alguna de les estratègies que es proposen quant a l'exercitació del procés mental de la memòria, i en relació a la seva eficàcia.
Tots sabem que la memòria és una capacitat que s'ha d'exercitar, ja que si no ho fem així, s'atrofia. D'aquesta manera, exercitant el nostre cervell, podem fer augmentar la seva capacitat i per tant, desenvolupar la memòria, ja sigui auditiva, visual, etc.
Però deixant de banda tot això que ja coneixem, anem a veure altres qüestions que ens ajudaran a saber més coses referents a aquest procés mental. En l'activitat elèctrica i química del cervell, hi intervenen, durant les vint-i-quatre hores, diverses ones que s'emeten; n'hi ha 4 de diferents:
- Ones beta: quan estem en estat d'alerta, desperts i actius
- Ones alfa: quan estem alertes, però relaxats i tranquils
- Ones theta: quan estem en un estat de meditació
- Ones delta: quan estem en un son profund


Està demostrat que quan emetem ones alfa, és a dir, quan estem en alerta i relaxats i tranquils, és quan tenim millor capacitat d'aprenentatge, de manera que estem més receptius i retenim millor la informació (podeu interpretar vosaltres mateixos les freqüències de les ones a la imatge). De fet, només cal que preneu com a exemple un nen mirant la tele: està relaxat i alerta, per això aprèn tant i tan ràpid.
Si bé en aquest estat també hi ajuda la disminució de l'estrès, anem a comentar tot seguit un parell d'exercicis que ens proposen per exercitar la memòria.
1. Pren com a objectiu una millor retenció a l'hora de llegir textos:
a) Relaxar el cos i respirar profundament, fet que ens ajudarà a tenir més lucidesa i les neurones tindran més oxígen. Amb aquesta major lucidesa estem més receptius per aprendre; aconseguirem un aprenentatge més ràpid i una memòria millor.
b) Enviar l'ordre al cervell que jo em concentro, que entenc el que llegeixo, ...
c) En iniciar la lectura, la comprendrem amb els dos hemisferis, és a dir, per un costat allò que llegim tindrà lògica i per l'altre, adquirirà sentit i ho interpretarem.
2. Pren com a objectiu recordar amb facilitat els noms de les persones que acabem de conèixer:
a) Demanar que et repeteixin el nom i repetir-lo tu mateix. D'aquesta manera es recorda auditivament.
b) quan et diuen el nom, imaginar-te que l'escrius ben gran i clarament al front de la persona. Aquí el recordarem de forma visual.
c) Associar els noms nous a alguna cosa en relació a la nostra vida, com ara una mestra que haguem tingut, un veí, un familiar... Ara recordem el nom per associació i visualització.

Doncs bé, aquestes només són un parell d'exemples (val a dir que el primer és aplicable a l'aula si volem ser mestres) pel que fa a la diversitat d'estratègies que s'ofereixen en PNL. Trobareu més informació, tests, etc. a la pàgina web http://www.estrategiaspnl.com/

2 comentarios:

  1. Una aportació que crec que pot resultar molt útil, Laia! Fantàstic!

    ResponderEliminar
  2. Hola Laia,

    M'ha agradat molt la teva aportació! En especial el truc per aprendre's els noms i també la idea de que aprenem millor quan estem alerta i relaxats.

    Hi ha persones que diuen que no els va bé, però, a mi especialment el que em va millor per estar relaxada i en ple rendiment és fer classes de ioga. Després estudio molt millor!

    Miriam

    ResponderEliminar